Virka amigurumi -

En nystart

Äntligen har jag haft lite tid att virka! :) Jag har hoppat från projekt till projekt idag och hoppas snart kunna visa er mina nya alster på bloggen, men än så länge är det lite här och lite där som det virkas på.

Ni kanske minns att jag har filtat tidigare och för er som aldrig testat, är det här en kul och lite annorlunda variant på virkningen. Man måste virka med 100% ullgarn och räkna med att arbetet minskar minst med 50%.

Jag virkade ett litet underlägg idag:


Basen är en cirkel som är virkad i ullgarn i olika färger. Som ni ser lite sladdrig och för stor för glaset.

Det man sedan gör när man filtar är att tvätta arbetet i så hett vatten som möjligt tillsammans med några droppar såpa. Gnugga arbetet ordentligt mellan händerna och mot sig själv, så att garnet gnids och gnuggas ordentligt. Så här blir resultatet:



Ett betydligt mindre, mer kompakt och filtat underlägg.

Prova ni också - det är lätt och roligt! Och visst blir det ganska häftigt också? :)


Kommentarer
Skrivet av: Anna

Häftigt. Det där får man ta och prova på vid tillfälle.

2010-12-27 @ 14:34:20
URL: http://www.chillmarillion.webs.com/
Skrivet av: Åsa

Häftigt!! Kul att du är tillbaka nu :)

2010-12-27 @ 16:31:43
Skrivet av: Elisabeth

Härligt... Att ha tid för virkningen... Så sött underlägg!!!

2010-12-27 @ 21:14:24
URL: http://lizzyelisabeth.panatet.se

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (visas ej)

URL/Blog:

Kommentar:

Trackback