Virka amigurumi -

Filtning

Jag har upptäckt en ny hobby! Filtning, som är att man "trycker ihop" ull så det blir mer kompakt. Vi var på konstrundan på Österlen i påsk och där fanns en kvinna som filtade jättefina saker och jag blev så inspirerad.

Först vill jag visa en figur som jag nålfiltat och som påminner om en amigurumi:



Det ska föreställa en nalle och jag är ganska nöjd med tanke på att detta är min andra nålfiltade figur! Ena örat blev lite för stort bara. Det roliga med nålfiltning jämfört med amigurumi är att det går snabbare att få klart sin figur och man kan forma och ändra den under tiden som man vill ha den.

Detta är min allra första nålfiltade figur, en blomma:



Sen har jag också gjort en börs som inte är nålfiltad utan virkad på vanligt sätt och sen filtad genom att man tvättar och gnuggar den med varmt vatten och tvål.



Ska bara sy i ett blixtlås också i den.

Jag har inte tröttnat på amigurumi, men filtning känns också riktigt roligt! Våga prova ni med! Akta fingrarna bara, man sticker sig lätt när man nålfiltar.

Jag fick snabb respons på det här, roligt! Vill ni veta hur man går tillväga när man nålfiltar så har ulliga gulliga saker gjort en jättefin beskrivning som jag länkar till här.

När det gäller våtfiltning med tvål och vatten hittade jag en beskrivning här.

Sen kan man också virka t.ex. en skål eller en väska och helt enkelt tvätta den ordentligt i varmt vatten och tvål/såpa så blir den filtad. Men man måste räkna med att arbetet krymper rejält, ca hälften så stort blir det efter filtningen.

Här hittade jag en massa roliga böcker också om filtning.

Kommentarer
Skrivet av: zusanna

hur funkar det?

2010-04-09 @ 13:45:30
URL: http://zusannas.blogg.se/
Skrivet av: Maja

Hej! Jag är en nybliven bloggare som har hittat hit, och jag måste tacka så mycket för alla fina mönster du delar med dig av! TACK. Jag kommer nog att testa någon av dem snart, och då länkar jag ju naturligtvis till dig på min blogg! Trevlig helg.

2010-04-10 @ 09:18:12
URL: http://fiffelochtrad.blogspot.com/
Skrivet av: Maria - TÄVLING PÅGÅR

Om det där också kan kallas för "nåltovning" (jag antar att det måste vara samma sak?) så har jag också testat på det flera gånger. Det är jätteskoj! :)

2010-04-10 @ 16:03:16
URL: http://various.blogg.se/
Skrivet av: Åsa

Hej !



jag blev så rörd och inspirerad av ditt inlägg om Grodan G för ett tag sedan så nu har jag startat en virkutmaning till minne av Gustav. Kika gärna in och kolla om du vill.



mvh



Åsa

2010-04-10 @ 19:37:37
URL: http://ozaspysselverkstad.blogspot.com/
Skrivet av: sunna

alltid kul med lite nytt, de är jättefina

2010-04-10 @ 19:46:44
URL: http://sunnasblogg.blogspot.com

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (visas ej)

URL/Blog:

Kommentar:

Trackback