Virka amigurumi -

Ledsen, arg, besviken, sårad…

Jag läste på Idas blogg för ett tag sedan att hon märkt att fler och fler blir ”påhoppade” av folk som säger att de snor andras mönster och kallar de för sina egna. Nu har det hänt mig också och jag förstår plötsligt hur alla andra som råkat ut för samma sak känner sig!

 

Jag vet inte om detta har ett direkt samband med att mina tidigare betalmönster nu blivit gratis och därmed är mer lättillgängliga, men jag antar det. Hur som helst så var det någon som menade att den här sköldpaddan är misstänkt lik sköldpaddan Krabat och att jag snott detta mönster, översatt det och kallar det mitt eget. Det gör mig väldigt ledsen, arg, besviken och sårad!

 

Innan jag fortsätter vill jag klargöra att jag INTE snott detta mönster! Jag har aldrig sett detta mönster över huvudtaget, utan utvecklat mönstret till Krabat själv, även om jag också kan se vissa likheter med min sköldpadda och sköldpaddan på Etsy. Men hur många olika sätt kan en sköldpadda se ut på, egentligen? Den är väl i så fall ganska lik Mias sköldpadda också (bilden i min header)? Ett huvud, en hals, ett skal, 4 ben och en svans – hur ska annars en sköldpadda se ut? Det som gör Krabat lite speciell är att skalet virkas något ovalformat och med ränder, samt att kanten på skalet virkas med dubbelt garn.

 

Jag tycker det är väldigt tråkigt att någon stackars människa är så avundsjuk och missunnsam (för jag är säker på att det är vad det handlar om!) att han/hon försöker ta död på någon annans kreativitet med elaka påhopp och falska beskyllningar. Skulle man lyssna på dessa människor skulle det ju bara kunna finnas ett enda mönster på en sköldpadda, ett enda på en kanin, ett enda på en katt o.s.v. och hur tråkigt skulle inte det vara?

 

Hur som helst har detta gjort att jag just nu tar mig en allvarlig funderare på om jag ska fortsätta lägga ut mina mönster på bloggen eller inte. Jag kommer att fortsätta virka, göra egna mönster och lägga upp bilder på mina alster – för det älskar jag! Men jag vet inte om jag tycker det är värt att lägga massor av extra timmar (förutom de 10-20 timmar det tar att utveckla den första figuren) till att noggrant skriva ned mönstret, testvirka det och lägga upp på bloggen när man blir påhoppad sedan. Jag vet att de allra flesta av mina läsare inte tycker så och är tacksamma och glada för mina mönster, men tyvärr är det så att en enda otrevlig kommentar kan förstöra så mycket.

 

”Creativity is a natural extension of our enthusiasm” står det i min header och vad det stämmer bra! Just nu känner jag mig nämligen inte särskilt entusiastisk och därmed inte speciellt kreativ och sugen på att virka heller. Men jag ska försöka komma på andra tankar, för annars har ju den där dumma människan fått som han/hon ville (d.v.s. tagit död på min kreativitet) och det tänker jag inte acceptera.


Kommentarer
Skrivet av: Eva

Bry dig inte om det, vi som gillar dina mönster vet att det inte är sant att du snott dem! Fortsätt lägga upp mönster, du är jätteduktig! :)



Jag ska göra en liten insättning till dig också, men det får bli efter jul för just nu har jag lite dåligt med pengar.

2009-12-09 @ 18:50:46
Skrivet av: Monica Hansen

Acceptera det inte, och låt inte en sån sak förstöra din skaparglädje, det är bara elakheter av en enda person!



Om precis alla besökare sa samma sak kanske du kunde fundera lite på det, men varför ska man inte kunna göra som man vill utan att någon måste klaga.. jo, vi bor i jantelagens land och det är som det är.. här finns alla sorters surmuppar..



Stå på dig!

2009-12-10 @ 07:17:08
URL: http://stickebloggen.blogspot.com/
Skrivet av: Åsa

Hej !



jag tycker du gör jättefina saker och ser gärna att du fortsätter lägga ut dina mönser.



Ta inte åt dig av missunnsamma idioter ! Själva grejen med att vara kreativ är ju att man blir inspirerad av andra annars är det ganska meningslöst att ha en blogg.Tanken som jag ser det är att bli inspirerad och inspirera andra.



jag håller på dig !



2009-12-10 @ 08:32:19
URL: http://ozaspysselverkstad.blogspot.com/
Skrivet av: Ninas Hörna

Du kan inte men allvar att du tänker sluta läga ut mönster!? Det är ju faktiskt så att när man virkar så finns det bara några få maskor att välja på och det gör givetvis att man måste begränsa sig lite. Det är precis som med musik - allt nytt påminner om nåt gammalt och om det är så att man hittar inspiration någon annastans - ska man då låta bli att skapa nytt bara för att människor är trångsynta och fantasilösa? Idioti! Om någon anser att du copar så får de väl tycka det - jag gillar det du gör! Kram

2009-12-27 @ 19:53:29
URL: http://ninashorna.blogspot.com
Skrivet av: Sara

Jag virkade sköldpaddan till en kompis i klassen, och hon älskade den. På grund av DIG och min förelskelse i amigurumi har jag virkat hela vinterlovet och fått fyra nystan av henne (som tack för sköldpaddan) och den jag gjorde är inte ett dugg lik den på etsy, verkligen inte. Och så blir alla olika sålänge det är olika personer som virkar- allt handgjort är unikt.

Keep it up - Du väcker inspirationen och virkpirret i oss xD

2010-01-11 @ 20:30:00
Skrivet av: linda lindopz

Tycker du har jätte fina figurer och önska att jag hade tid och tålamod till att sitta med det.



Linda

2010-01-13 @ 19:07:12
URL: http://lindasliv-linda.blogspot.com
Skrivet av: h

fånigt!! vi människor är inte så unika som vi tror. alla fantastiskt unika idéer jag (tror) jag får brukar finnas i överflöd på etsy. inte kan man sluta för det. stå på dig!

2010-01-29 @ 11:10:06
Skrivet av: Nettan

Du gör jätte fina gurumisar, du blir sedd av många och har många läsare som uttrycker uppskattning på din blogg. Det är mer än nog för att trigga avundsjuka hos somliga. Om ingen såg dig skulle ingen göra påhopp, så ta det som ett bevis på din framgång istället :-) Låt dig framför allt inte slås ner, allt du gör är ju sååååå uppskattat!!!

2010-01-29 @ 20:23:28
URL: http://www.jazz67.blogspot.com

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (visas ej)

URL/Blog:

Kommentar:

Trackback