Virka amigurumi -

Virkat till baby

Att virka babysaker är inget ovanligt för mig, även om jag själv inte har några barn att virka till. Jag virkar massor av babyskor på beställning och till släkt och vänner (speciellt conversen är populära!). Men den senaste tiden har jag även virkat lite annat till baby och det har varit riktigt roligt!


Den här barnvagnsmobilen har en arbetskamrat beställt och visst blev den fin? Det är inte mina egna mönster utan de kommer från Ana Paula Rimoli och hennes underbara bok Amigurumi World. Grodan är lite "egengjord" - den är baserad på hennes sköldpaddsmönster, men utan skal och "grodögon" istället.


Den andra saken är en virkad klänning, som min sambos kusins lilla baby Alice fick i julklapp! Denna är virkad efter Pysselkiisens mönster, som jag blev testvirkare till.  Jag ändrade lite på färgerna, blomman och spetskanten nedtill utifrån mönstret bara. :)

Kommentarer
Skrivet av: Tove

Hej!

Va jättefina grejer du gör! Skulle hemskt gärna vilja virka mobilen, men dom mönstrena går inte att få tag på gratis va?



Jag är helt ny på virkningen men börjar få lite häng på de, men har bara en liten fundering kring mönster. Jag förstår inte alltid vad som menas, som när de står 2i1 x 3, eller när de står 8(10)12. Bara exempel men du kanske förstår hur jag menar. Har försökt att leta men hittar ingen bra sida där jag får veta va de betyder, kan du hjälpa mig?



Tack på förhand, och tack för den inspiration du ger!

2012-01-28 @ 22:39:17
Skrivet av: Virka amigurumi

Hej Tove! När det står 2i1 x 3 så betyder det att du ska göra 3 stycken ökningar, d.v.s. virka 2 fm i en (2i1) tre gånger (x3).

När det står 8(10)12 är det för att mönstret finns i olika storlekar (3 stycken i det här fallet). Om du virkar den minsta storleken är det 8 som gäller, om du virkar mellanstorleken är det 10 som gäller och om du virkar den största är det 12.



Det stämmer att mönstren till figurerna i mobilen inte finns gratis, de finns i boken Amigurumi World av Ana Paula Rimoli och där är de på engelska.



Lycka till med virkandet! :)

2012-01-29 @ 19:55:06

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (visas ej)

URL/Blog:

Kommentar:

Trackback